03 december 2024
Heb je een vraag? Bel ons: +31 70 361 70 09
Heb je een vraag? Bel ons: +31 70 361 70 09
De Evolutie van business support of de meer passende term business services rollen in de advocatuur. Wat dat inhoudt en waarom juist ook niche en middelgrote advocatenkantoren keuzes moeten maken vertelt Arjen Breedveld, partner bij DRB.
De evolutie van business support rollen brengt nieuwe functies met zich mee, zoals legal tech specialisten, legal AI-experts en professionals op het gebied van Environmental, Social, and Governance (ESG). Deze rollen vormen een brug tussen juridische expertise en gespecialiseerde kennis op andere gebieden, zoals technologie en duurzaamheid.
Arjen legt uit dat dit fenomeen niet nieuw is. “Internationaal zien we al langer een trend waarbij er meer – en nieuwe specialisten binnen (grotere) advocatenkantoren op niet-juridische terreinen werken, merkt hij op”. Deze verschuiving naar meer gespecialiseerde rollen, zoals pricing specialisten, risk & compliance specialisten en legal tech specialisten, begint echter ook duidelijk door te sijpelen naar Nederlandse kantoren met een vergelijkbare structuur. Zeker op de Zuidas, waar het overgrote deel van de grootste Nederlandse advocatenkantoren is gevestigd’’. Vooral niche en middelgrote advocatenkantoren moeten zich afvragen wat deze trend naar meer high end business services professionals voor hen betekent en welke fundamentele keuzes ze hierin kunnen of moeten maken.
Ondanks dat het wellicht wat minder in hun aard zit, is het maken van nieuwe, toekomstbestendige keuzes ook voor niche en middelgrote kantoren van vitaal belang. “Het is niet voldoende om tevreden te zijn met de status quo”, benadrukt Arjen. “De kantoren dienen vooruit te kijken en zich af te vragen hoe zij zich kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften van haar omgeving en klanten. Oftewel het identificeren van nieuwe rollen en functies die waarde toevoegen aan zowel de organisatie als haar cliënten. Op deze manier kunnen de kantoren als echte business partner voor hun cliënten fungeren waarbij business services specialisten net zo belangrijk zijn voor het succes van het kantoor als de juridische professionals. Daarin hoeft men niet bang te zijn om nieuwe terreinen te verkennen. Het opent de deur naar nieuwe mogelijkheden en stelt advocatenkantoren in staat om haar dienstverlening te verbeteren en zich tevens te positioneren als werkgevers die openstaan voor verandering en innovatie”. En als we nog een slag verder kijken dan is een volgende stap een aanpassing in de besturing van advocatenkantoren. Een niet-advocaat als CEO van een advocatenkantoor of een kantoor georganiseerd als een corporate is dichterbij dan menigeen denkt.
Meer weten over trends in business services? Bel Arjen Breedveld of Naomi Linder