15 oktober 2024
Heb je een vraag? Bel ons: +31 70 361 70 09
Heb je een vraag? Bel ons: +31 70 361 70 09
Door het vele thuiswerken hebben de advocatenkantoren een deel van hun allure verloren. Jonge juristen willen graag onderdeel zijn van een hippe en vlotte organisatie; ze werken graag daar waar het gebeurt. Stel je even voor: je werkt op een prominente en dure locatie in de stad aan de grootste deals en viert tijdens chique closing diners jouw successen. De borrels, de chique restaurants en het sociale contact met jouw relatief jonge collega’s: het is al een jaar tot een minimum beperkt. Tegenwoordig werkt men voornamelijk vanachter zijn of haar pc en is er eigenlijk alleen aandacht voor de juridische inhoud in plaats van voor alles daaromheen.
De borrelbox
Natuurlijk zijn er mooie initiatieven van kantoren om hun medewerkers fit, vrolijk en verwend te houden. Van vitaliteitsprogramma’s, fruitpakketten, digitale escaperooms, vrijdagmiddagborrelboxen, tot een thuiswerkvergoeding. We lazen in de NRC, de Mr. en in de Volkskrant over een oppas van kantoor die wordt aangeboden. Ook bestaat er een speciaal ontwikkelde app die je stappen telt. Wanneer je voldoende beweegt verdien je een bonus.
Stuk voor stuk prachtige remedies, bedacht om de medewerkers aangehaakt te houden. Toch is dit gevoelsmatig dweilen met de kraan open. Het achterliggende probleem wordt hiermee niet getackeld.
Hoe komt het dat advocaten, fiscalisten en kandidaat-notarissen van zowel grote, middelgrote als regionale kantoren na het afronden van de beroepsopleiding toch vaker kiezen voor een baan buiten de advocatuur? En al helemaal nu alle gezelligheid wegvalt. Misschien omdat deze young professionals een verkeerde keuze hebben gemaakt toen ze na het afstuderen besloten de advocatuur in te gaan. Maar wij horen ook vaker dat de traditionele werkwijze van advocatenkantoren deze groep medewerkers lijkt ‘weg te jagen’.
‘Moderne advocatenkantoren focussen niet louter op de zelf gecreëerde urenmachine waar alleen de declarabele uren van de medewerkers tellen, maar focussen zich vooral op de ontwikkeling van personen en investeren daar ook in.’
Om onderscheidend in de arbeidsmarkt te zijn zien wij dat moderne advocatenkantoren hun medewerkers meer ruimte bieden voor ondernemerschap, hun medewerkers nog nauwer laten samenwerken met de cliënt, secondments aanbieden bij de cliënt of zelfs medewerkers laten participeren in hun kantoor. Daarnaast geven deze moderne advocatenkantoren hun talenten de ruimte om actief en praktisch mee te denken met de cliënt en leveren hoogwaardig specialistisch advies. Deze moderne advocatenkantoren focussen niet louter op de zelfgecreëerde urenmachine waar alleen de declarabele uren van de medewerkers tellen, maar focussen zich vooral op de ontwikkeling van personen en investeren daar ook in. Persoonlijke aandacht voor de medewerkers levert ontwikkeling van de medewerkers op. En zo ‘koop’ je loyaliteit.
Wil je verder praten over de ontwikkelingen in de advocatuur en/of het behoud van jonge advocaten, kandidaat-notarissen of fiscalisten? Neem dan gerust contact met ons op.