10 april 2025

In een krappe arbeidsmarkt maakt transparantie over salaris het verschil

In een krappe arbeidsmarkt maakt transparantie over salaris het verschil

Toon van de Wetering – Partner

De jaarlijkse publicatie van Advocatie Magazine over startsalarissen in de advocatuur is altijd goed voor gesprekken bij het koffiezetapparaat of op social media. In navolging van de topkantoren in Londen zijn de salarissen ook in Nederland flink gestegen ten opzichte van afgelopen jaar. Wie betaalt het meest? Waar is de kloof het grootst? En waarom ontbreken sommige grote kantoren ineens?

Opmerkelijk is dat slechts 20 van de top 50-kantoren hun salarisschalen dit jaar via het Advocatie magazine hebben gepubliceerd. Veel Zuidaskantoren ontbreken in het overzicht, waardoor het marktbeeld vertekend kan zijn.

Waarom deze terughoudendheid?

Transparantie over salaris is in de huidige arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. Niet per se vanwege de hoogte van het salaris zelf, maar onder meer vanwege de transparantie die het biedt in sollicitatieprocedures of over de financiële doorgroeimogelijkheden. Toch merk ik dat sommige kantoren huiverig zijn om cijfers te delen. Begrijpelijk, want gepubliceerde overzichten geven vaak een incompleet beeld. Wordt bijvoorbeeld vakantiegeld, een bonus of een vaste dertiende maand meegerekend in het bruto maandsalaris? Kleine verschillen de structuur van het arbeidsvoorwaardenpakket kunnen grote misverstanden veroorzaken.

Maar die terughoudendheid kent ook risico’s. Kandidaten zoeken helderheid. En die vinden ze bij kantoren die wél transparant zijn — dat kan overigens ook gewoon door de salarisschalen in het één-op-één contact met de kandidaat te delen.

Loontransparantie wordt verplicht

Vanaf juni 2026 verandert de situatie enigszins. Dan zijn werkgevers wettelijk verplicht om salarisinformatie te verstrekken wanneer daar expliciet om wordt gevraagd. Deze maatregel vloeit voort uit de Europese richtlijn voor beloningstransparantie.

Kantoren die nu al helder zijn over salarissen, bereiden zich dus niet alleen voor op een verplichting, maar profileren zich ook als geloofwaardige en moderne werkgever. Transparantie wordt een strategisch voordeel.

Wat advocaten écht belangrijk vinden

In ons onderzoek van een jaar geleden onder jonge en ervaren advocaten kwamen vier factoren naar voren die de doorslag geven bij de keuze voor een werkgever:

  • Waardering en erkenning (44%)
  • Flexibiliteit en thuiswerkmogelijkheden (31%)
  • Doorgroeiperspectief (15%)
  • Geen of beperkte urennorm (10%)

Salaris is belangrijk, maar dus zéker niet allesbepalend. Waardering uit zich vooral in begeleiding, autonomie, constructieve feedback en oprechte aandacht. De ambitie door te groeien naar partner is lang niet altijd de drijfveer; zingeving, ontwikkeling en balans tellen zwaarder.

De kracht van middelgrote kantoren

Middelgrote kantoren, met gemiddeld lagere salarissen dan de Zuidaskantoren, hebben andere troeven in handen die vaak onderbelicht blijven:

  • Een mensgerichte cultuur
  • Ondernemerschap en ruimte voor eigen initiatief
  • Meer klantcontact
  • Betere doorgroeimogelijkheden

Door vanaf het begin duidelijke verwachtingen te scheppen — bijvoorbeeld over het traject van senior medewerker naar partner — ontstaat vertrouwen en betrokkenheid.

En uit onze praktijk blijkt: vacatures mét salarisindicatie presteren aantoonbaar beter. Kandidaten waarderen die transparantie omdat ze weten waar ze aan toe zijn. Dat voorkomt teleurstellingen en draagt bij aan duurzame arbeidsrelaties.

Conclusie: transparantie is geen risico, maar een kans

De juridische arbeidsmarkt is krap, de concurrentie om talent intens. Transparantie over salarissen is geen luxe, maar eerder een noodzaak. Het versterkt niet alleen je positionering, maar vormt ook een essentiële factor in het aantrekken én behouden van goede mensen.

Mis jij waardering, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden of andere belangrijke voorwaarden en wil jij daarover eens van gedachten wisselen? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek over jouw loopbaan.

Toon van de Wetering – Partner bij DRB

Meer nieuws

13 mei 2025

Bestuurskracht: strategisch kiezen voor leiderschap dat werkt
Lees meer over
onderzoekend

17 april 2025

Nieuwsgierigheid en creativiteit onmisbaar in de advocatuur
Lees meer over