Wouter Metz, samenwerkingspartner coaching:

Het stellen van doelen is belangrijk als je iets wilt bereiken. Effectiviteitsgoeroe Stephen R. Covey zegt hierover: “De beste manier om je toekomst te voorspellen is haar zelf te creëren.”

De afgelopen tijd heb ik met diverse coachees gesproken over hun doelen. Bij het bespreken van deze doelen en bij het zelf stellen van nieuwe doelen merk ik vaak hoe lastig het is. Wat wil ik nu echt? Hoe schrijf ik het op? En hoe houd ik me eraan? Het is eenvoudig te denken dat het toch wel goed komt of dat het niet gaat lukken.

Je weet nooit hoe dingen zullen lopen. Het stellen van doelen vergroot nou eenmaal wel de kans dat je gewenste resultaten behaalt en je dromen verwezenlijkt. Daar ga ik voor. Om die reden heb ik kort onderzoek gedaan naar handvatten voor hoe je je doelen kunt behalen. De tien meest aansprekende tips heb ik hieronder voor je op een rij gezet.

1. Droom groot en zet kleine stappen

Gun jezelf succes. Niemand hoopt dat je jezelf klein houdt. Welke droom heb je altijd al willen verwezenlijken? Niets is te gek. Napoleon Hill schreef eens zo mooi: “Wat het brein kan bedenken, kan worden bereikt”. Zet je droom om in concretere doelen. En zet vervolgens kleine stappen richting je doel. Doe direct wat je al kunt doen.

2. Maak je doel persoonlijk

Voor wie doe je het eigenlijk? Draagt je doel bij aan de verwezenlijking van jouw droom of de droom van iemand anders, zoals je baas, ouders of partner? Eerlijkheid naar jezelf duurt het langst.

3. Vind je achterliggende waarde

Welke hogere waarde ligt achter je doel? Wat is zo belangrijk voor je dat je nu juist dit doel wil behalen? Stel jezelf net zo vaak de waaromvraag totdat je bij je belangrijkste waarde uitkomt. Een goed inzicht in deze waarde maakt dat je along the way sterkere keuzes maakt en het zorgt voor meer motivatie en doorzettingsvermogen.

4. Stel prioriteiten en houd focus

Te veel doelen nastreven werkt verlammend. Kies wat echt belangrijk voor je is. Wat wil je nu bereiken en wat moet wachten? Durf te kiezen en laat andere dingen los. Zo kun je eenvoudiger focus houden.

5. Maak je doel zo Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden mogelijk

Het betreft hier de S, M en T uit de SMART-methodiek. De A(cceptabel) en R(ealistisch) mag je wat mij betreft vergeten, want we gaan voor het hoogst haalbare.

Specifiek: Wat wil je precies bereiken? Omschrijf het doel duidelijk en concreet. Het moet een waarneembare actie, gedraging of resultaat beschrijven waaraan een getal, bedrag, percentage of ander kwantitatief gegeven verbonden is.

Meetbaar: Hoe ga je het resultaat meten? Er moet een systeem, methode of procedure zijn om te bepalen in welke mate het doel op een bepaald moment bereikt is. Doe zo mogelijk een nulmeting, om de startsituatie te bepalen.

Tijdgebonden: Dit geldt met name voor kortetermijndoelen. Bij langetermijndoelen is dat lastiger. Wanneer begin je met je activiteiten? Wanneer ben je klaar? Wanneer is het doel bereikt?

Voorbeelden van Specifieke, Meetbare en Tijdgebonden doelen:

– Over 2 jaar wil ik promotie gemaakt hebben naar schaal 12 en verantwoordelijk zijn voor projecten van €100.000,- tot €1.000.000,-;

– De bruto omzet van mijn eigen bedrijf / mijn persoonlijke bruto omzet binnen het bedrijf moet voor 1 januari 2020 €75.000,- bedragen;

– Voor september 2019 wil ik alle punten van mijn opleiding behaald hebben.

6. Zorg dat een persoon of systeem je verantwoordelijk houdt

Ga commitment aan. Zorg voor een stok achter de deur. Bespreek je doel bijvoorbeeld met je partner, een vriend(in) of collega en vraag diegene om je periodiek te vragen naar je vorderingen. Of gebruik je agenda of mailbox, zodat je op de door jouw ingestelde momenten een herinnering krijgt.

7. Houd zicht op je doel

Gebruik de achtergrond van je telefoon, de ijskast, je agenda, je sleutelbos, je portemonnee etc. Zo ontkom je er niet aan. Handig voor als je door omstandigheden even niet aan je doel kan of wil denken.

8. Houd rekening met tegenslag

Het maakt niet uit hoe geweldig je met je doel bezig bent. Tegenslag ligt altijd op de loer. Gebruik deze wetenschap. Bedenk dat er op je schouder een mascotte zit die je vertelt dat iedere tegenslag een bewuste test is die je gaat overwinnen. Dan kan niets je stoppen. Je kunt alles aan als je echt wilt.

9. Give yourself a break

Soms lukt het gewoon even niet om aan je doel te werken. Je hebt geen zin of doet liever iets anders. Laat het even lekker gaan. Maar niet elke keer!

10. Enjoy the ride!

Heb plezier. Maak de weg naar het resultaat zo leuk mogelijk voor jezelf. Zet lekkere muziek op, eet gezond, verwen jezelf, leer een nieuwe skill tijdens de weg naar je doel. Halverwege de berg heb je vaak ook een mooi uitzicht. En last but not least: vier vooral je successen (hoe klein en groot ook) en je behaalde resultaat!

Leave a Reply