Geen categorieLegal Advice

Creatief, open voor innovatie en vol leiderschap: ben jij al een O-shaped lawyer

By 26 februari 2020 No Comments

We hebben er inmiddels al meerdere blogs aan gewijd: de O-shaped laywer. In dit blog besteden we graag aandacht aan hoe je efficiënter kunt werken om meer een allround advocaat te worden. Want dat is wat de O-shaped laywer uiteindelijk is. Toon van de Wetering, consultant bij Dicke Röell Breedveld, dat zich actief richt op legal search & selectie, assessments en coaching van juridische professionals zegt: ‘De ontwikkeling naar een advocaat nieuwe stijl is binnen handbereik en wij helpen daar graag bij. De advocaat van gisteren is een juridisch expert die zich kenmerkt door diepgaande technische kennis. Maar de cliënt van vandaag en morgen verlangt meer van een advocaat. De cliënt eist voorspelbaarheid, efficiëntie en een scherpe prijs. De advocaat moet ook de businesskant kennen en in staat zijn om te bouwen aan relaties met relevante stakeholders. De komende jaren wordt de O-shaped lawyer de maatstaf.’

Zó word je O-shaped

‘En dat word je op verschillende manieren, maar er is in elk geval een aantal kernelementen nodig. Eén daarvan is dat je zelf ook komt met ideeën. En dat je vanuit een nieuwe mindset en een open blik gaat werken. Daarnaast wil je als opportunist de kansen die je creëert en signaleert ook pakken. De advocatuur is een traditionele omgeving, er verandert relatief weinig. En de cliënten verwachten inmiddels wel dat er nieuwe ideeën komen. Ik sprak onlangs een advocaat die een inhoudelijk proefschrift wilde schrijven, maar dan met een commerciële inslag. Namelijk specifiek gericht op een issue bij zijn cliënten. Hij signaleerde een juridisch probleem bij de cliënt en gaf dat aandacht om dat in de toekomst te kunnen voorkomen. Dit is een typisch voorbeeld van een proactieve O-shaped lawyer van morgen. Dat is waardevol voor je cliënten wanneer zij zelf deze specifieke kennis niet in huis hebben. De O-shaped lawyer onderzoekt relevante thema’s en kijkt waar de kansen liggen. Dit betekent dat je als juridisch professional creatief moet zijn, zaken zelf bedenkt, nieuwe businessplannen schrijft en praktische plannen smeedt. Om dit te bereiken moet je positief zijn ingesteld, want je krijgt wellicht wat weerstand. Daarom is het van belang een plek te zoeken waar ze je het vertrouwen geven en waar je dit mag gaan doen. Vaak wordt er in de relatie van de advocaat met de cliënt gesproken over ‘us and them’. Er moet worden gedacht vanuit ‘samen’. Een O-shaped lawyer is immers onderdeel van het proces van de cliënt. De relatie met de advocaat verandert ook omdat de cliënt zelf intern meer en meer goede juristen aanneemt. De cliënt wil graag samenwerken met advocaten die juridisch sterk zijn en kunnen netwerken, creatieve ideeën hebben en deze kunnen implementeren. Als je met allerlei passende oplossingen voor de cliënt komt dan ben je immers pas echt waardevol’, aldus Toon.

Kies voor innovatie

‘Het is voor de professional zelf fijn om zo te werken en daarnaast is het goed voor haar ontwikkeling. Ga daarom eens bij een bedrijf kijken, ga een tijdje inhouse werken en loop praktisch mee ‘op de werkvloer’. Bouw tegelijkertijd ook aan je eigen businessplan: waar liggen kansen en welke innovatieve ideeën heb je om dat te ontwikkelen? Als je dit onderdeel van je juridisch vakmanschap aandacht geeft dan groeit het bijna vanzelf. Omdat er intern bij de cliënt vaak juridische specialisten zijn, moet je als advocaat wat extra’s kunnen brengen en écht toegevoegde waarde leveren. Besef dat je als advocaat van de toekomst ook voorbereid moet zijn op het uiteindelijk kunnen leiden van een kantoor. Dat betekent dat je de business moet begrijpen, moet kunnen managen en niet alleen juridisch specialist kunt zijn. We zien dat het huidige partnermodel aan het veranderen is, er is meer aandacht voor persoonlijk leiderschap en voor wat dat dan precies is. Een goede advocaat is immers niet per se een goede manager. Kortom: zorg dat je stappen in de juiste richting zet, zodat je op de toekomst voorbereid bent’, besluit Toon.

Neem contact op

Om meer O-shaped te worden is het belangrijk om inzicht te krijgen in je eigen ontwikkelpad, wij kijken naar wat er past bij jouw persoonlijke situatie. Stel dat je niet zo creatief bent, dan helpen wij jou met dat meer te worden. Dus waar liggen je ontwikkelpunten en hoe kunnen we je daarbij coachen? Neem daarom contact met ons op, we nemen hier graag de tijd voor en kijken uit naar je bericht.

Leave a Reply