Geen categorie

Is jouw search & selectiebureau opgewassen tegen de sterk veranderende en complexe arbeidsmarkt?

By 28 februari 2019 No Comments

‘De rol van de headhunter is veranderd van de typische ‘old boys netwerker’ naar iemand die vooral ook nog multidisciplinair inzetbaar moet zijn om de klantvraag, rekeninghoudend met alle veranderingen die vandaag de dag spelen, goed te begrijpen. De toegevoegde waarde van deze professional zit hem anno nu veel meer in het om kunnen gaan en het inspelen op het veranderende landschap van de arbeidsmarkt en de andere keuzes die daar voor de verschillende partijen mee samenhangen. En dat is toch een heel andere rol dan die van de klassieke headhunter’, vertelt Arjen Breedveld, eigenaar van search & selectiebureau Dicke Röell Breedveld dat zich actief richt op search & selectie, assessments en careerfocus.

Terug naar de basis

‘We merken in onze dagelijkse praktijk dat bedrijven met verschillende thema’s worstelen. Een daarvan is de schaarste van mensen op de arbeidsmarkt. Vanuit onze invalshoek bekijken en analyseren we dan hoe zo’n organisatie eruitziet en welke krachten en capaciteiten er in het team aanwezig zijn. Vervolgens ga je op basis van een gedegen organisatievisie en een diepgaande talentenanalyse kijken of je een succesvolle match kunt maken. In praktijk betekent het dat je meer dan ooit veel meer vóóraan in het proces gaat zitten om de juiste koppelingen te maken. Dat is pure noodzaak, anders heeft het hele traject weinig zin. Dan wordt het inzetten van talent een soort lucky shot. En daar is uiteindelijk niemand bij gebaat.’

Kies voor een businesspartner met visie

‘Je ziet dat de rol van search- en selectiebureaus meer en meer uitgebouwd is naar die van een langdurig betrokken businesspartner. Voor ons betekent het dat je vooral voor kwaliteit van advies gaat in plaats van kiezen voor kwantiteit, dus het volumewerk door heel veel verschillende organisaties bij te staan’, aldus Arjen. ‘De trajecten die we begeleiden zijn intens. We zijn met name actief voor (familie)bedrijven, advocatenkantoren en publieke organisaties in transitie. Door de visie die we uitdragen trekken we van nature ook een bepaald type opdrachtgever naar ons toe. Zij zoeken een kennispartner die de arbeidsmarktontwikkelingen goed kent.’

Meten is weten

‘Mijn boodschap voor de lezer? Besef voorafgaand aan een traject waarin je samen met een bureau op zoek gaat naar talent, met wat voor type bureau je in zee gaat. Vandaag de dag is recruiten alleen écht niet meer voldoende. Het vak vraagt om veel meer diepgang: data-analyses kunnen maken, hr-voorspellende waarden inzetten, het volgen van trends en beheersing van de complete assessmentkant om maar eens enkele punten te noemen. Het is daadwerkelijk een multidisciplinair vak geworden dat je alleen tot in de puntjes kunt beheersen als je er écht je core business van hebt gemaakt. Wij zien de ontwikkelingen inmiddels om ons heen: van de 10 organisaties zijn er nu misschien 3 zover dat ze begrijpen dat afwachten niet gaat werken in deze krappe arbeidsmarkt. Zij gaan met partijen zoals wij in zee en maken serieus werk van onder meer analyses en inzichten die vooraf aangeven of het talent waar ze een samenwerking mee aan willen gaan ook succesvol zal zijn binnen hun organisatie. Alleen dat woord succesvol al. Wanneer is iemand dat? En hoe meet je dat dan? En, als je met z’n allen zoekt naar dat ene specifieke talent, waarvan er maar twee professionals in de markt beschikbaar zijn ten opzichte van minstens dertig werkgevers, hoe pak je dat dan aan? Wel, om te beginnen kun je ánders gaan kijken naar het talent dat je zoekt… Je hoort, ik kan er nog uren over vertellen, maar dan wordt dit blog wel erg lang… Wordt vervolgd’, besluit Arjen lachend.

Leave a Reply