Geen categorie

Zó houd je millennials wél verbonden aan je advocatenkantoor…

By 13 februari 2019 No Comments

‘Je kunt LinkedIn niet bekijken, de tv aanzetten of de krant openslaan of je ziet de discussie over de andersdenkende millennials alweer voorbijkomen’, zegt Stephan Bamborough. Vanuit zijn rol bij Dicke Röell Breedveld richt hij zich op Headhunting, Executive Search, Interim Management en CareerFocus. ‘En ik geloof juist dat de discussie veel breder getrokken moet worden. Waarom niet praten over hoe de vrouw denkt die net moeder geworden is? Of de man die met zijn 63 jaar anders tegen de wereld aan kijkt dan zij die net uit de collegebanken komen? Mijn kernboodschap? Zoek, als partner of leidinggevende, verbinding met je medewerkers. Door te weten wat er speelt en welke behoeften zij hebben voorkom je onverwachte en ongewenste uitstroom uit je team.’

Blijf in contact met élke medewerker

‘Het is de mens eigen om vanuit een eigen referentiekader te denken. Zo geldt in de wereld van advocatuur nog weleens dat partners terugdenken aan hun starttijd. Die was zó anders als nu. Het was gewoon hard en veel werken, niet zeuren en erop vertrouwen dat het allemaal wel goed kwam na een jaar of drie, wanneer de stageperiode afgerond was. Die ervaring vormt dan vaak de basis van de aansturing richting hun jongere medewerkers. En daar gaat het vervolgens mis’, vervolgt Stephan. ‘Want de jonge medewerker van nu is met hele andere dingen bezig, hij heeft andere drijfveren. Zij worden geraakt door termen als zingeving, flexibiliteit, zelfstandigheid en ontwikkelingsmogelijkheden op persoonlijk vlak. Ze denken en werken écht anders dan de oudere generatie. Wanneer je daar als partner of leidinggevende onvoldoende over in gesprek gaat, dan raak je het contact kwijt en uiteindelijk ook je mensen. Vaak blijkt zelfs dat medewerkers overstappen om redenen die niet nodig zijn, omdat de wens of behoefte ook bij het eigen kantoor op te lossen was geweest. Maar, zoals met veel dingen in het leven: als je er niet over praat, wéét je het gewoon niet van elkaar.’

Houd het luchtig

Maar hoe ga je dat gesprek dan aan? En hoe zorg je er dan voor dat mensen zich openstellen? Stephan: ‘Heel praktisch: plan tenminste één moment per maand waarin je met je medewerkers op individuele basis het gesprek voert. En doe dat buiten de kantoormuren. Loop door het park, eet desnoods een broodje buiten de deur. Als het maar buiten de wereld van kantoor is. Bovendien helpt wandelen mee om op een open manier met elkaar te praten: de buitenlucht en de beweging doen wonderen. Het mes snijdt dan al snel aan twee kanten. De collega voelt zich meer gewaardeerd, betrokken bij en loyaler naar het kantoor en durft beter te delen wat hem bezighoudt. De leidinggevende weet op zijn beurt wat er speelt bij de medewerker en kan vroegtijdig over thema’s in gesprek gaan of op concrete wensen anticiperen. En nogmaals, dat gaat zeker niet alleen over millennials.’

Práát met ons

We kunnen ons helemaal voorstellen dat het niet altijd meevalt om met al die verschillende typen medewerkers mee te denken. Toch raden we je sterk aan om dit wel te doen: want hoe jammer is het als er veel tijd, geld en energie gestoken is in een collega die vervolgens na een aantal jaren onverwacht meldt toch maar even verder te kijken. Schakel ons in en overbrug de kloof tussen verschillende zienswijzen, invalshoeken en wensen. Het antwoord is vaak eenvoudiger dan je denkt. Neem contact met ons op. We kijken uit naar je berichtje.