Legal Advice

Legal Business Partner – Martina Siegfried

LEGAL BUSINESS PARTNER

In deze rubriek stellen wij juristen, die hun carrière zijn gestart als advocaat en momenteel hoofd van een juridische afdeling (of general counsel) zijn bij een bedrijf, een viertal dezelfde vragen.

 

Naast het station Amsterdam Bijlmer ArenA en direct aan het levendige stationsplein is ServiceNow gevestigd. Een wereldwijde leverancier van enterprise IT-cloud oplossingen. Het ServiceNow platform helpt bedrijven met het automatiseren en beheren van IT-service management processen. Onze gesprekspartner Martina Siegfried is hier Head of EMEA Legal Team.

 

Martina – van oorsprong Zwitserse – is haar carrière begonnen in de advocatuur. Ze is in Den Haag als stagiaire gestart bij Pels Rijcken waarna zij naar GMW Advocaten is overgestapt. Martina heeft zich vervolgens gespecialiseerd in het arbeidsrecht bij nichekantoor Palthe Oberman en heeft daarna gewerkt bij Van Diepen Van der Kroef Advocaten. Na ruim tien jaar in advocatuur heeft zij de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven. Martina werkt inmiddels ruim zes jaar als bedrijfsjurist (en tevens advocaat) bij ServiceNow.

  1. Wat is het grootste verschil tussen de advocatuur/bedrijfsleven dan wel het grootste misverstand dat advocaten hebben over het bedrijfsleven?

Het grootste verschil vind ik dat je voornamelijk interne cliënten hebt en niet meer verschillende externe cliënten adviseert. Maar die interne cliënten (bijv. onze verkopers of marketing adviseurs) hebben uiteraard ook soms juridisch advies nodig.

 

Een ander verschil is dat ik nu geen (declarabele) uren meer hoef te schrijven maar dat betekent niet dat je in het bedrijfsleven niet hard werkt! Ik durf te zeggen dat ik nu misschien nog wel harder werk dan in de advocatuur.

 

Een misverstand dat advocaten hebben over het bedrijfsleven, is dat werken als een bedrijfsjurist heel anders zou zijn dan werken in de advocatuur. Ikzelf vind de scheidslijn dun; mijn werkzaamheden zijn veelal vergelijkbaar met mijn vorige werk. De externe cliënten zijn verruild voor interne, maar ik heb ook nog veel contact met advocaten, bijv. die van de klanten van ons bedrijf. Ik sta nu alleen niet meer in de rechtszaal, maar heb voornamelijk een adviserende rol.

  1. Wat vindt je het leukste aan je werk?

Het internationale karakter. Ik kom dagelijks in aanraking met verschillende talen, culturen, jurisdicties. Niet alleen omdat ons bedrijf vestigingen over de hele wereld heeft maar ook omdat onze juridische afdeling in Amsterdam uit juristen van verschillende nationaliteiten bestaat.

 

Ook het contact met de ‘niet-juristen’ maakt mijn werk boeiend. Zo zit ik vaak bij besprekingen met collega’s die b.v. een financiële, commerciële en/of technische achtergrond hebben. Een ieder brengt zijn eigen expertise in en probeert dat alles succesvol samenkomt.

  1. Op welke zakelijke prestatie ben je het meest trots?

Ik ben begonnen als eerste jurist in Nederland en heb de afgelopen jaren ons commerciële legal team opgebouwd. Dat bestaat nu uit zes – binnenkort zeven – legal counsels. Hoewel er binnen het team verschillende achtergronden, nationaliteiten en culturen zijn, loopt het team goed. Daar ben ik best trots op!

 

Waar ik ook trots op ben is dat ons team vorig jaar een data processing agreement heeft opgesteld  om de GDPR eisen vorm te geven, dat binnen het bedrijf wereldwijd als leading document is overgenomen.

  1. Wat is de ideale bedrijfsjurist voor jouw team?

Ik vind het belangrijk dat een jurist zelfstandig/autonoom kan werken maar ook feedback kan accepteren. Iemand met relativeringsvermogen, die flexibel is en openstaat voor verandering en om nieuwe dingen te leren. Daarnaast moet de jurist een soort ‘risico analist’ zijn: je moet een goede inschatting kunnen maken of iets een risico vormt of gaat vormen.
Ik wil graag iemand die het kaf van het koren kan scheiden. Een generalist die soms reactief maar voornamelijk preventief te werk gaat. En uiteraard iemand die het leuk vindt en zich kan bewegen binnen een internationaal bedrijf!